aomcover

Recension: Agents of Mayhem

Volition mest kända för Red Faction och Saints Row är nu tillbaka, men inte med ett spel i några av sina tidigare serier utan en spinoff till Saints Row. Kan Agents of Mayhem nå samma status som Saints Row eller hamnar den i spinoff-träsket tillsammans med många andra mediokra extraspel.

Agents of Mayhem tar vid efter händelserna i Saints Row 4s expansion Gat out of Hell. Vi spelar som en av många agenter i organisationen M.A.Y.H.E.M. (Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds). Ja jag vet referensen till Agents of S.H.I.E.L.D. går inte att undvika och det är inte den sista popkulturreferensen i spelet. Organisationen styrs av Persephone Brimstone som vi såg i Gat out of Hell och är skapad av Ultor Corporation. Hon rekryterar agenter från jordens alla hörn till sin kamp mot L.E.G.I.O.N. (the League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations) vars mål är att ta över hela världen i bästa S.P.E.C.T.R.E. (Den ondskefulla organisationen i Bonds-värld) stil. Spelet utspelas i en framtida version av Sydkoreanska Seoul.

aom02

Voilition har valt en Cel Shade:ad grafisk stil vilket gör att den påminner mer om Crackdown än Saints Row. Det är en knivskarp presentation, allt är välritat med skarpa kanter och färgglad palett. Saints Row hade väldigt starka lila toner vilket också återfinns här. Spelets mellansekvenser är tecknade i klassisk stil och mina barndomsminnen väcks direkt till liv. Det påminner så mycket om MASK och GI Joe från 80-talet.

Till en början har man tre olika agenter; Hollywood, en fd action-skådespelare utrustad med maskingevär, Fortune, en colombiansk tjuv med en egen drönare och den hårdhudade muskelknutten Hardtack en fd marinsoldat. Gruppen går under namnet Franchise Force eller ja det är det namnet Hollywood tilldelat dem. Väl ute på uppdrag har du möjlighet att välja tre agenter att ha med dig och dessa kan du växla mellan hur du vill. Detta är något som krävs för att ta sig an spelets olika utmaningar då varje agent är unik. De har alla olika typer av vapen och spelstil tillsammans med unika färdigheter. Totalt finns det tolv agenter att välja mellan plus Johnny Gat som går att få tag på via DLC (något som ingår i alla första utgåvor av spelet). De nya agenterna går att låsa upp allt eftersom och kommer med sina egna anledningar att ansluta sig till organisationen. De har även sina egna mini storyuppdrag att ta sig an där man får mer insikt i deras personlighet och bakgrund.

aom01

Varje agent har även en unik färdighet som hjälper hela gruppen man har med ute på uppdrag, det kan vara allt från mer xp, snabbare superattack, mer pengar osv. Så man får tänka lite på vilken kombination av agenter man har med sig, något som tyvärr innebär att man kommer att prioritera vissa agenter mer än andra just pga. dessa färdigheter och hamnar med några få som har mycket högre level än alla andra. Hade bara de agenter man inte har med sig ut på fältet fått en liten procentdel av all XP man drar in så hade detta inte varit ett så stort problem.

Förutom storyuppdragen och alla sidouppdrag man kan ta sig an finns en världskarta där du kan skicka ut inaktiva agenter för att leta ledtrådar och få in material till att bygga saker, ett trevligt system men hade blivit bättre om man kunnat styra detta via en app. Då uppdragen bara tar runt tio minuter och för att skicka ut dem på nya uppdrag krävs att man åker tillbaka till basen blir det att man rycks ut från världen lite väl ofta.

Väl ute i Seoul finner vi en stor öppen värld som är väldesignad och livlig, allt är väldigt futuristiskt med robotar och neonljus. Spelet växlar mellan dag och natt helt automatiskt och på natten skiner verkligen spelet. Att springa runt och hoppa bland hustaken och se neoneffekterna efter din karaktär i natten är en ren njutning.

Det enda jag egentligen kan klaga på i spelet är att det känns väldigt slött, att gå eller springa kunde gått snabbare, speciellt om man vill porträttera spelet som ett over the top action-spel.

Det märks speciellt i striderna som hade mått bra av en högre hastighet. Ett mindre ”problem” men efter blivit så bortskämd med lite snabbare spel på senare tid känns det extra mycket. Men inget som förstör din spelupplevelse.

Allt som allt är Agents of Mayhem en frisk fläkt i Open World-genren, ett spel som inte tar sig själv på för stort allvar utan är självmedvetet. Man flörtar frisikt med popkulturen och Hollywood har till och med ett skin som gör att han blir en kopia på antingen Iron Man eller Captain America. Det är ett spel fyllt med humor, action och en underbar grafisk stil.

9

Utvecklare: Volition
Utgivare: Deep Silver