h_asm2

Recension: The Amazing Spider-Man 2 (PS4)

h_asm2

Spindelman, spindelman. Gör allt som en spindel kan! Amazing, superior, spectacular, ultimate. Kärt barn har många namn brukar man ju säga. Spider-Man har kallats för både det ena och det andra under sina år och spelen har varit av varierande kvalité. Men nu tar vi och laddar nätpatronerna och ser vad The Amazing Spider-Man 2 har att erbjuda.

The Amazing Spider-Man 2 har inte så mycket med filmen att göra, den är dock inte helt fristående. Det är en uppföljare och de event som hände i första filmen nämns och har spelat en betydande roll för Spider-Man. Men med detta spelet så följer det löst en del event från filmen och de har valt att expandera och utöka storyn med egna händelser, vilket inte är helt ovanligt för Spider-Man spelen.

Peter Parker eller Spider-Man som vi känner honom bäst som, letar efter sin farbror Ben Parkers mördare. Han får äntligen tag på honom, men han lyckas fly när han väl hittas igen har han blivit mördad. Vid platsen finner man initialerna CK, denna CK som fick namnet ”Carnage Killer” av polisen. CK tycks bara mörda skurkar och lagförbrytare och det skapar andra problem.
Nu när det finns en mördare som bara mördar skurkar, ställer detta till med en hel del kaos och paranoia bland stadens gangstrar. De är livrädda för att CK ska ta dem, detta har lett till att det har startas ett gängkrig då de tror att de andra gängen har anlitat CK för att ta hand om dem.

The Amazing Spider-Man 2™_20140506202827

Nu spelade jag aldrig det första The Amazing Spider-Man, så jag vet inte vad de har lagt till för saker i det spelet. Men något jag verkligen gillar i detta är de fiender vi får se i spelet. Bland annat får vi stifta bekantskap med Shocker och jag tycker han passar väldigt bra in i Amazing-universumet. En annan som jag verkligen gillar är Kraven the Hunter, som fungerar lite som en mentor för Spider-Man. Han lär honom jaga och spåra sina fienderna, som en sann jägare.

Spelet är ett Open-World-spel och du kan röra dig runt i det fiktiva New York. Utöver spelets huvudstory kan du göra en del sidouppdrag, som att stoppa inbrott, rädda folk i nöd, hjälpa polisen att stoppa bovar och lite annat gott. Det är inte någon stor variation på något av sidouppdragen tyvärr och de blir snabbt enformiga. Ännu värre är att så fort du har klarat ett sidouppdrag ska det komma en nyhetsrapportering om det, den tvingas man se vartenda gång man klarar ett sidouppdrag. Det blir väldigt jobbigt i längden. På tal om längd så spelet inte så långt, det går ganska snabbt att springa igenom hela spelet om man inte väljer att göra något sidouppdrag. Väljer man däremot att göra allt, så har man en del att göra en stund. Men som sagt, det blir väldigt enformigt snabbt.

Du kan även uppgradera upp din dräkt i spelet, det gör att du kan svinga lite snabbare, har lite mer hälsa och kan slå lite hårdare. Inget som jag kände gjorde speciellt mycket för mig. Jag märkte inte skillnaderna, jag visste att det blev starkare och levlade upp, men det var bara för man såg det i menyerna. Du kan sedan köpa färdigheter också, men det är snålt, otroligt snålt. Du kan förstärka ditt nät, uppgradera så att fiender hålls fast längre och att du får ett bättre ”spider-sense”. Inget av detta kände jag gav mig något, jag kunde ha varit utan det.

På den grafiska fronten lämnar spelet en del att önska, en mängd texturer är väldigt lågupplösta i spelet och ibland ser de ut att komma från ett PlayStation 2-spel. Främst är det texturerna på skyltar och bilar som sticker ut.

Något som jag önskar var bättre är karaktärsmodellerna, en del av dem är riktigt bra andra lämnar en del att önska. Stan Lee som gör en cameo-roll i spelet är nog den som är bäst designad utav alla, men han är väl också den enda som är baserad på en riktigt person. Peter lånar inget av Andrew Garfields utseende, utan man valde att gå med en egen design på honom.

The Amazing Spider-Man 2™_20140511151102

Kontrollen fungerar utan några större problem, det är kameran som ibland kan irriteras när man klättrar på byggnader. Då vet den inte riktigt om den ska vara bakom, framför eller vid sidan om dig.
Något som jag både gillar och ogillar är hur nätsvingandet fungerar i detta spelet. I tidigare Spider-Man-spel har du kunnat svinga ifrån skyn, nu måste det finnas en byggnad i närheten för att du skall kunna få ett fäste. Naturligtvis är det jättebra att de eftersträvar lite mer realism, det tråkiga i detta är dock att man förlorar det roliga i nätsvingandet från de tidigare spelen.

Musiken och ljudet i spelet är inget märkvärdigt överhuvudtaget. Musiken har jag glömt redan innan jag avslutat spelet. Något som jag där emot gillar är röstaktörerna. Peter Parker får sin röst av Sam Riegel som är ett ganska vanligt namn i röstaktörsbranschen. Hans röst passar utmärkt till Peter och Spider-Man då han verkligen lyckas fånga hans barnsliga och humoristiska karaktär. Dock kan det bli för mycket tjat ifrån honom ibland, som jag önskar kunde ha tonats ner lite. Att höra samma repliker om och om igen i strider eller ute på New Yorks gator, blir snabbt tröttsamma.

För det mesta gillar jag The Amazing Spider-Man 2, andra gånger känner jag att jag ogillar det. Har man spelat Beenox tidigare Spider-Man-spel, vet man på ett ungefär vad man kan förvänta sig. På gott och ont. Vill ni spela något som inte tar upp allt för mycket av er tid och ändå kan kännas som ett lagom trevligt spel, då kan ni absolut kolla in The Amazing Spider-Man 2.

Positivt
+ Det är kul att svinga runt i New York
+ Schyssta designer på skurkarna