acocover

Recension: Assassin’s Creed: Origins

Efter ett års uppehåll är nu Assassin’s Creed tillbaka och denna gången är det en ”Origin Story”. Vi får uppleva de första stegen i skapandet av The Assassin’s Brotherhood och även en mycket tidig version av The Templar Order. Har uppehållet gjort att vi fått en förändring av spelserien som många ansett varit lite stagnerad på senare år? Korta svaret är Ja.

Satt i forntida Egypten mitt under maktkampen mellan de två syskonen Ptolemaic XIII och Cleopatra (VII) där brodern störtat sin syster från tronen och som nu lever i exil får vi följa hennes kamp att återta tronen som den rättmätige ledaren över Egypten. Efter en tragisk händelse kastas vår protagonist Bayek och hans fru Aya in i denna strid och har nu inget val än att hjälpa Cleopatra återfå sin tron.

Bayek, den sista av Egyptens Medjays, (en form av sheriff och mer badass än Walker, Texas Rangers Chuck Norris någonsin kunnat drömma om) ger sig ut på en jakt driven av hämnd på de som orsakat familjetragedin. Bakom tragedin ligger en mysterisk kabal kallad ” Order of the Ancients”, en grupp som jobbar i det dolda och använder Ptolemaic XIII som sin marionettdocka för att styra Egypten och för att hjälpa till i deras jakt efter artefakter från ” Those Who Came Before”. Vi har sett flertalet av dessa artefakter i tidigare spel där den mest kända är Apple of Eden och Staff of Eden. Här handlar det om den Apple of Eden och Staff of Eden som Alexander den store fick av en proto-Templar grupp och använde under sin erövring av världen. Bayek vet bara hans måls smeknamn, men med hjälp av Cleopatra börjar listan benas ut och det är dags att ta hand om målen. Det visar sig att konspirationen är mycket större än vad både Cleopatra och Bayek först trott så mer och mer mål fylls på hela tiden.

aco01b

Att inte veta vem det är du är ute efter utan att först få leta reda på information om dem är ett trevligt tillskott mot tidigare spel där målen varit mycket mer öppna och kända. Själva uppdragsstrukturen har gjorts om helt och påminner väldigt mycket om Witcher 3. Du kan helt fritt göra vilka uppdrag du vill och hur du vill och är inte låst till ett specifikt uppdrag när du väl startat det (förutom några senare storyuppdrag). Du kan påbörja ett uppdrag för att sedan mitt under uppdraget springa iväg och göra helt andra saker som att utforska pyramider och gravar, göra sidouppdrag eller jaga djur för material till uppgraderingar. Det är en enorm frihet som man inte kan göra annat än att älska. Borta är även de uppdrag som gick ut på att följa efter ett mål utan att bli upptäckt osv. och inget uppdrag har någon failstate eller synkuppdrag att tänka på. Det är helt upp till dig att göra som du vill om du vill smyga dig in i en bas och ta ut alla i smyg eller helt enkelt bara gå in ”all swords blazing” och slå ner allt och alla som finns där.

Något vi inte sett i stor utsträckning tidigare är sidouppdrag, men Origins är fyllt av dem och de flesta har flera steg och lika långa om inte längre än en del huvuduppdrag. De fyller en funktion som extra berättare och ger en inblick i hur livet är i landet mitt under den rådande invasionen från grekerna, maktkampen mellan Ptolemaic XIII och Cleopatra och invasionen från romarriket. Uppdragen är allt från alvarliga till de av lite mer humoristisk karaktär. De blir aldrig tråkiga utan man finner sig lätt att man spenderat några timmar med att jaga eller göra sidouppdrag när man istället skulle gjort ett huvuduppdrag.

aco03b

Och det är inte svårt att förvilla sig iväg och börja utforska världen i jakt på djur och annat för den värld man skapat är inte bara den snyggaste i spelserien utan efter Horizon Zero Dawn, det snyggaste Open-World-spel vi sett på konsol. Och variationen i omgivningarna är stor, här finns allt från öken, träsk, stora städer, berg och skog.

Sen finns det anledning till att göra dem, för numera är spelet ett RPG med level och färdighetspoäng. Och varje uppdrag har en rekommenderad level för att ta sig an det och är du mer än 2 levlar under det så kommer du få stora problem. Men det känns aldrig som att man måste grinda massa extra för att följa med i huvuduppdragen. Sedan kan sidouppdragen ge andra bonusar som nya vapen när du klarat av dem.

För precis som i andra rollspel är loot en viktig del, att finna nya vapen som är bättre än det man har om de så är mer skada eller andra bonusar på dem. Skulle du hitta det där perfekta vapnet du älskar så kan du alltid uppgradera det hos närmsta smed och fortsätta att använda det. Till vapenarsenalen finner vi de vanliga vapnen som olika svärd, spjut och yxor. Men även pilbågar gör sin debut på riktigt, jo vi hade pilbåge i Assassin’s Creed III men inte i samma skala som det är nu.

aco05b

Du har fyra olika att välja mellan, en vanlig pilbåge Hunters Bow, en Predator Bow som är mer som ett krypskyttegevär med bättre precisionssikte. Light Bow som kan skjuta upp till 5 pilar på raken väldigt snabbt och Warrior Bow som skjuter fem pilar samtidigt. Variationen i vapenarsenalen är stor och det är lätt att kombinera de olika vapnen och hitta sin egen spelstil.

Det slutar inte där utan du kan även låsa upp en färdighet som gör att du kan tämja djur, så leta upp första bästa lejon eller flodhäst och så har du direkt en mycket trevlig stridskamrat.

Stridssystemet är det system som förändrats mest, borta är AI:n som står och väntar på sin tur att få bli avrättad. Alla attackerar samtidigt och det kan stundtals bli rätt hektiskt, men till din hjälp har du möjligheten att hoppa undan attacker, något du måste göra mot vissa attacker som inte går att blockera med din sköld. Det blir en dans på liv och död mot motståndaren och påminner en hel del om stridssystemet i Witcher 3.

aco02b

Med alla ändringar Ashraf Ismail och hans team gjort känns spelserien mer aktuell än någonsin. Man har tagit Assassin’s Creed in i nutiden. Men det stora eldprovet blir nästa spel och se om man kan behålla samma känsla och inte få det fragmenterat då det är olika team som gör spelen.

Man kan inte annat än lyfta av hatten och ge Ubisoft en stor applåd för att ha lyckats skapa ett av de bästa spelen i serien och ett spel som matchar alla andra stora Open World-spel. Här finns något för alla oavsett om du gillar spelserien eller gillar genren. Den frihet du har under uppdragen, den otroligt snygga och levande världen och det otroligt underbara soundtracket gör att Assassin’s Creed Origins är ett av de bästa spelen i år.

9

Utvecklare: Ubisoft Montreal
Utgivare: Ubisoft