callofdutywwii

Recension: Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII tar serien tillbaka till sina genombrottsdagar och har aldrig sett eller känts bättre.

Likt Battlefield-serien har även Activison och Sledgehammer Games gått tillbaka i tiden med årets Call of Duty-spel. Aldrig tidigare har vi skådat ett så tekniskt imponerade spel i denna krigsepok, och det märks att man lånar friskt från källmaterial som Saving Private Ryan och Band of Brothers. Detta är inget dåligt, men när man erbjöd en rädd flicka choklad så började jag nästan skratta av vetskapen om vart inspirationen hade plockats ifrån. Spelets första uppdrag, landstigningen på Omaha Beach är faktiskt spelets svagaste punkt, och därefter går det bara uppåt.

cod21

Under resan springer vi runt på den franska landsbygden, tar tillbaka Paris och huttrar i skyttegravar strax intill Belgien. Och förutom en ljudbugg som gjorde min upplevelse något förstörd under ett uppdrag, samt en smärre sparfilsbugg så var min resa genom spelets handling en fröjd. Rent spelmässigt känns det som att jag spelar en modern version av Call of Duty 2, och detta är en rejäl komplimang. Spelet är något mer cinematiskt och levererar en förvånansvärt bra handling som berör krigets påverkan på människan och tragedier som arbetslägren. Man lyckas leverera en upplevelse som är förvånansvärt bra för spelets genre och det kommer bli svårt att toppa kvalitén på både bandesign, uppdragen i helhet och karaktärerna på resan för att återta Europa från Nazityskland.

cod22222

Förutom en ruggigt bra kampanj så bjuder man även på en rad multiplayer-lägen som kan hålla en upptagen länge. Personligen så har jag aldrig fastnat för Call of Dutys snabbare tempo, men i Zombie-läget och War har jag riktigt roligt. War är för mig det roligaste som jag någonsin har haft i ett Call of Duty-spel någonsin. Läget går ut på att man, gärna tillsammans med flera vänner, skall försvara eller attackera och genomföra uppgifter. Detta kan vara att hålla en punkt, förstöra utrustning eller bygga en bro. Lyckas man med detta så avancerar man vidare på banan. Det skapar ett helt annat fokus som vi inte tidigare sett i Call of Duty-serien och jag kommer spendera många roliga timmar här med vänner.

Sammanfattningsvis så levererar Sledgehammer Games det bästa Call of Duty-spelet på år med en fantastisk kampanj, brett utbud av spellägen i multiplayer och spelgrafik på hög nivå.

9

Utvecklare: Slegdehammer Games