hörlurar1

Recension: Lucid Sound LS20

Ett flexibelt headset för den som vill vara snyggast på stan.

Lucid Sound LS20 levereras i en stilren kartong med ett minimalistiskt första intryck. Vi möts här av själva hörlurarna, samt medföljande kablar och mikrofon i ett och samma paket. Man får också med en nätt instruktionsbok om hur du kopplar samman ditt headset med de kompatibla enheterna; PS4, Xbox One, Mobil samt PC. Baksidan av kartongen visar även upp de olika funktionerna som produkten har att erbjuda, som t.ex. att höja eller sänka volymen, stänga av mikrofonen med ett enkelt snurr, eller klick på hörlurskåporna yttre del.

hörlurar2

Det första jag slogs av var hur väl hörlurarna matchade min iPhone 6 guld. Den nästan identiska guldfärgen, ackompanjerat av det snygga beigea lädret ger ett lyxigt intryck. Det känns som ett par dyrare och mer stilrena Beats by Dr. Dre. En likhet som dessa två hörlurar delar är den basfokuserade ljudbilden som båda ger ifrån sig. Chiptune och musik som kan bli jobbig att lyssna på länge gör sig ypperligt i dessa kåpor. Diskanten blir inte påträngande och den tunga basen skapar ett gott dunk i elektroniska drops och gungiga raplåtar. Men denna färgade ljudbild är som ofta ett tvåeggat svärd. Bombaderas man med flera instrument och ljudeffekter så blir ljudet lätt bröligt och tappar i sin spelglädje. Detta problem visar sig tydligt i actionspel och musik som metal och punk där ljudet överlag är åt det mörkare samt tyngre hållet. Pistolljuden i det första Uncharted var aningen för färgade, vilket får din pickadoll att låta alldeles för blaffigt för sitt eget bästa. Det finns en bass boost som kan slås på för den som uppskattar det mörkare och tyngre ljudet, men personligen är redan hörlurarna lite för mörka i sin karaktär för min smak.

hörlurar3

Nog om ljudkvalitén, för LS20 har mer att erbjuda. Det sitter en mikrofon direkt i hörlurarna, en som dock är rätt undermålig. Men när det är dags att spela och snacka med dina vänner så appliceras enkelt en boom mikrofon. Här höjs kvalitén på din röst marginellt och din röst hörs nu klart och tydligt. En snygg detalj är att mikrofonen fästs på djupet på ena sidan, vilket innebär att själva fästet inte är exponerat annars och förhöjer hörlurarnas design. Man kan även applicera en gummiplopp över denna ingång ifall man inte planer på att använda den externa mikrofonen på ett tag. En snygg touch som visar på att Lucid Sound har tänkt till och anpassat sitt headset för alla möjliga kunder.

hörlurar4

Hur bra fungerar då Lucid Sound LS20 till olika enheter? Överlag bra, med undantag för något låga ljudnivåer på Nintendo Switch. Det är inte allt för påtagligt, men lite mer kräm hade inte skadat. Speciellt inte i stökiga miljöer som på ett flygplan eller en skakig buss. Hörlurarna görs sig helt klart bäst på PlayStation 4 där de kopplas in direkt till handkontrollen med den medföljande kabeln. Här finns det inga klagomål på ljudnivåerna och kvalitén är förvånansvärt bra med hänsyn till avsaknaden av en separat enhet för ljudhantering. Att slå på musik i Spotify-appen, samtidigt som jag spelar om ett familjärt spel funkar super. Och skall jag ut med min Nintendo Switch, eller bara vill ha ett par snygga lurar att lyssna på musik med till min mobil, så löser Lucid Sound LS20 detta med bravur. Kort och gott är det ett flexibelt par hörlurar som enkelt transformeras till ett dedikerat headset med en stabil mikrofon. Du behöver inga fler hörlurar eller headset för några andra ändamål.

Lucid Sound LS20 är lika mycket av ett par kompetenta hörlurar som ett headset för tv-spelaren. Dess snygga design passar perfekt för den modemedvetna, men den något överdrivet färgade ljudbilden hindrar hörlurarna från full pott.

8

Tillverkare: Lucid Sound
 Recenserat på: PlayStation 4 Pro, Nintendo Switch och Iphone 6