mario_kart_8_deluxe_art

Recension: Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe är det största och mest ambitiösa spelet i spelserien hittills.

Det har gått några år sedan Mario Kart 8 först släpptes till Wii U, detta är dock inget som märks av här. Spelet rullar i silkeslena 60 bilder per sekund och 1080p i dockan, eller 720p i portabelt läge. Vare sig du väljer att spela portabelt eller på storteven så är Mario Kart 8 Deluxe en fröjd för ögonen. Spelet erbjuder hela 42 karaktärer och 48 banor, vilket är den största siffra någonsin för serien. Känslan för detaljer är magnifik, både när det kommer till de olika platserna och karaktärerna med deras animationer samt ljud. Sammanfattningsvis är Mario Kart 8 Deluxe det största och snyggaste spelet i serien med råge.

mariokart8deluxe

Till skillnad från Wii U-versionen så återfinns här ett ordentligt Battle Mode, något som tidigare var högst saknat. Här kan du spela det klassiska spelläget Balloon Battle där man skall träffa andra spelare för att samla poäng, när detta sker så tappar hen sina ballonger. I Bomb-omb Blast plockar du upp bomber som du kan släppa efter dig, eller kasta olika långt beroende på hur länge du håller nere knappen. I läget Shine Thief skall du ta och hålla en stjärna i 20 sekunder, lyckas du med detta så är matchen vunnen. I Coin Runners så skall du enkelt förklarat samla ihop flest mynt på kortast tid. Avslutningsvis har vi spelläget Renegade Roundup där man skall antingen fånga in andra spelare med sin planta på bilen, eller undvika och frigöra sina medspelare. Ett klassiskt ”cops and robbers”-upplägg helt enkelt. Dessa spellägen upplevs på totalt åtta stycken helt nya banor, retroinspirerade som helt nya.

mariokart8deluxeballoon2

Rent spelmässigt så är det unika med Mario Kart 8 Deluxe att kunna åka på väggar samt upp och ner. Här gäller det att åka på flipperliknande cirklar och andra åkare för att få en extra boost. Detta är otvivelaktigt den bästa spelmekaniken i serien tillsammans med tvåspelarläget i Mario Kart Double Dash. Något som man dock har introducerat, till min oförståelse, är hjälpmedel som gör att du håller dig rätt på banan och kör i en korrekt hastighet. Detta är ofta aktiverat när du ansluter en till spelare, något som skapar ett jobbigt moment när det skall stängas av gång på gång.

MARIOKARTSURIN

Första dagen med Mario Kart 8 Deluxe skulle jag åka ut till Stockholms skärgård. Detta gjorde mig lite kluven, tills det slog mig att Nintendo Switch är en hybridkonsol. En resväg på nästan tre timmar gick förbi snabbare än vinden och väl framme kunde jag enkelt rycka av Joy Con-kontrollerna för att demonstrera konsolen och sladda runt på ett par banor i Tabletop Mode. Här fick jag snabbt kvitto på varför detta inte bara är det bästa Mario Kart-spelet någonsin, utan det mest mångsidiga och sociala också. Under en tur på tunnelbanan började några ungar iaktta min comeback och kommenterade mina ”sjuka skills!”. Kort och gott är både Nintendo Switch och Mario Kart 8 Deluxe en ytterst social upplevelse, så länge som du inte spelar online.

Här märks spelets, och konsolens, största svaghet snabbt. Att bjuda in vänner  till att spela är ytterst bökigt och att party chatta går inte ens. Det är en otrolig miss att släppa ett så här bra och komplett spel utan en rejäl multiplayer-plattform. Något som får spelet att inte nå perfektionsnivån som det annars är så nära.

Mario Kart 8 Deluxe är det mest ambitiösa och bästa spelet i serien hittills men en usel plattform för online-spelande gör att spelet inte når hela vägen fram.

9

Utvecklare: Nintendo