sowcover

Recension: Middle Earth: Shadow of War

Mordors ursprungliga udda par är tillbaka i Middle-earth: Shadow of War. Du kontrollerar Talion, den uppståndna rangern av Gondor som dödades och återupplivades av wraith spirit Celebrimbor. Fortfarande sammansmälta sätter de sig ut för att ta sig an Saurons arméer. Shadow of War berättar en spännande historia fylld med intressanta karaktärer. Talion är intresserad av att rädda Middle-Earth från Saurons mörka styrkor medan Celebrimbor är mycket mer fokuserad över att få hämnd på Sauron. Dessa idealistiska skillnader ger en engagerande berättelse.

Om du spelade Shadow of Mordor eller Batman: Arkham-serien, kommer du vara bekväm med spelets stridsystem med en gång. Masha fyrkant är det bästa sättet att hacka sönder orker efter orker så länge du håller ögonen på ikoner över fiender huvuden som varnar dig för counter eller dodge. Du kan också frysa fiender med cirkelknappen, en särskilt användbar taktik mot stora och kraftfulla orker som är svåra att undvika och omöjliga att använda counter på. När du slåss ökar din Might vilket gör att du kan dra av några speciella specialattacker. Jag tyckte särskilt om att köra ihop 3 avrättningar eller dominanser (där du tar upp livet från en ork och konverterar dem till din sida) när min bar var full. Stealth-avrättningar finns fortfarande kvar och används bäst för att rensa ut bågskyttar och stora fiender som kommer att vara huvudvärk att kämpa ansikte mot ansikte.

Shadow of Mordors Nemesis-system återvänder till Shadow of War och det är mer robust och väl implementerat denna gång. Var och en av de fem världarna har en armé av kaptener, warchiefs och en Overlord. Dödande och dominerande kaptener gör att du kan försvaga warchiefs och även skicka spioner tillbaka för att förråda dem. Genom att döda 3 till 5 warchiefs i ett område, gör du livet enklare på dig själv när det äntligen är dags att storma fästningen och ta ner overloarden. I Shadow of Mordor blev jag uttråkad av de ständiga kaptensmötena, men i Shadow of Mordor är det mycket mer värde att slåss mot varje kapten du kan.

sow02

Spelets öppna värld är fylld med uppdrag, roterande sidoprojekt, samlarobjekt och ork kaptener och det gör verkligen ett bra jobb att låta dig gå i din egen takt och göra saker som du vill göra. Självklart har den fortfarande en linjär uppdragsstruktur (du kan inte välja att slåss mot de kraftfulla Ringwraitherna direkt från start) men med fem olika uppdragshistorier att slutföra, får du massor av alternativ att skapa en egen väg. Om du inte känner för att arbeta på de centrala uppdragen kan du jaga kaptener för att förbättra din armé eller söka intressanta och meningsfulla samlarobjekt. Medan överflöden av innehåll ger en stor mängd alternativ kan det vara mer än lite överväldigande i början. Shadow of Mordor försöker sitt bästa för att förklara hur allting fungerar men det finns alltför många saker tillgängliga redan från början för spelaren att noggrant absorbera allt. Mitt förslag är att bara trycka vidare även om du inte helt förstår hur ett visst uppdrag eller mål fungerar ännu, för när du går framåt, kommer du naturligtvis att räkna ut saker.

Uppgraderings- och inventeringssystemet kan verka överväldigande till en början, men du blir snabbt van vid det. Talions svärd, dolk, båge och pil, rustning och kappa är vad du vill fokusera på och du får dem i form av loot från slagna fiender, vanligtvis kaptener. Det finns fyra olika nivåer av sällsynthet, med Legendary är det svåraste att komma ifrån. All loot över den lägsta nivån har speciella förmågor som att få fiender i brand eller ge hälsa när du dödar en fiende. Detta gör så att du kan finjustera din arsenal för att matcha din spelstil. Du kommer också samla rikedom, vitalitet och styrka ädelstenar som kan läggas på dina vapen och rustning. Dessa ger ytterligare attack, hälsa och andra egenskaper som möjliggör lite mer anpassning. När Talion går upp i level och slutför uppdrag får han också poäng som han kan använda för att lära sig nya förmågor och förbättra sina nuvarande.

Världen är inte vansinnigt stor, men varje område bjuder på sin egen design. Var och ett av de fem områdena har bara tre snabba resepunkter som låter dig komma till i princip någon plats i spelet på ungefär en minut eller mindre. Talion kan springa snabbt och skala byggnader med rekordfart, så det är aldrig en utmaning att transportera sig genom Middle-earth.

Svårigheten skalar mycket bättre denna gång. Medan Talion blir ganska kraftfull under sitt äventyr, så ökar även orkernas färdigheter och nivåer i samma takt. De senare uppdragen i spelet är de tuffaste av alla och det slutar med att jag dör många gånger och regelbundet var tvungen att anpassa mina strategier för att räkna ut hur man överlever bäst. Hur som helst, när du har genomfört de första 3 akterna, låser du upp det som i huvudsak motsvarar End-Game som kallas Shadow Wars. Denna handling består helt enkelt av 20 olika attacker mot dina fyra fästningar som du måste försvara. Varje belägring blir progressivt svårare och du måste rekrytera kraftfulla orker för att hjälpa dig att försvara dig mot fiendens arméer. Dessa krig blir tråkiga ganska snabbt på grund av sin repetitiva natur.

sow01

Låt oss ta hand om elefanten i rummet nämligen spelets lootboxar. Det var massiv kritik mot det innan spelet hade släppts från folk som inte ens spelat det. Dessa lådor går att köpa för riktiga pengar eller det du tjänar in under spelets gång. I grund och botten tilldelar de dig kraftfulla orker för att lägga till din armé, liksom XP boosts. Jag kunde slutföra de tre första akterna av Shadow of War (i huvudsak hela spelet minus Shadow Wars) på ungefär 35 timmar och utan att behöva tillgripa inköp av lootboxes för riktiga pengar. Du kommer att tjäna in så mycket spelvaluta att det aldrig kommer att bli aktuellt att öppna plånboken. Även guldlådorna som normalt sätt kräver att du öppnar din plånbok går att köpa utan att göra det. Varje dag presenteras du för olika uppdrag som när de är utförda ger dig både guld och silver valuta.

Jag har två tankar om Shadow Wars-läget. Å ena sidan är det rättvist att kritisera utvecklaren för att inkludera ytterligare innehåll för dem som absolut älskar spelet? Inte riktigt. Å andra sidan har de avsiktligt gjort Shadow Wars så svårt att det snabbaste alternativet är att betala pengar för att slutföra det? Förmodligen. Min ärliga rekommendation (om du inte bara kan få nog spelet) är att hoppa över Shadow Wars-delen helt och bara titta på 4-minuters epilogen på YouTube.

Middle Earth: Shadow of War är ett spännande actionfyllt episkt äventyr med en övertygande historia och en levande värld som skapar verkliga konsekvenser för dina handlingar och misslyckanden. Shadow War är förståeligt polariserande men det borde inte stoppa någon från att njuta av kärnupplevelsen.

9

Utvecklare: Monolith Productions
Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment