nba2k18cover

Recension: NBA 2K18

Jag älskar NBA 2K-serien. Av några sport-serier under det senaste decenniet har jag lagt mer timmar i denna serie än någon annan. Allt började med NBA 2K11 och introduktionen av ett Michael Jordan-läge. Det fortsatte med NBA 2K16 och deras första fullfjädrade storyläge, skrivet och regisserad av Spike Lee. I år har man tyvärr övergivit det skriptade storyläget och i stället gjort en levande online värld som de kallar ”The Neighborhood”.

NBA 2K har historiskt sett varit så mycket bättre än något annat sportspel där ute. Årets spel gör bara små tweaks till kärnspelet, varav majoriteten är på offensiv sida, vilket ger mycket mer kontroll över dribbling och rörelse av bollen. Dina lagkamrater reagerar mer naturligt på din rörelse och ger dig möjlighet att orkestrera fler offensiva spel. Nackdelen med denna nyfunna kontroll är att både AI och mänskligt kontrollerat försvar inte får en bra balans eller samspel. Jag kan inte berätta för dig hur mycket lättare det är i årets spel att attackera även med icke stjärnspelare. NBA 2K har alltid varit ett mer offensiv fokuserat franchise, men i år verkar bollen ha tippat ännu längre i den riktningen.

Spelet introducerar en ny skottmätare som tar lite tid att vänja sig vid för dem som har lagt mycket tid i tidigare spel. Den enda andra märkbara förändringen på planen är de otroligt fantastiska öppningsstunderna för varje match. Det första spelet jag spelade var på Staples Center med Lakers och det öppnade med de sista orden i National Anthem följt av en väldigt bra orkestrerad introduktion av spelarna. Efter att ha sett matcher från Staples Center många gånger, kändes det som man var där i verkliga livet. NBA 2K18 har inte bara den bästa kommentatorn i ett sportspel, men även den bästa sidlinjereportern och pregame analyserna. Jag vet inte hur utvecklarna kan göra allt detta, men det upphör aldrig att imponera på mig.

nba2k18b

Den stora förändringen/tillägget till NBA 2K18 är att karriärläget som nu äger rum i ”The Neighborhood”, en öppen världsmiljö där du kan se hundratals My Player-skapelser springa runt. I läget skapar du en egen spelare som kör igenom en ganska ljus historia. Oavsett vad du döper din spelare till, kommer hans smeknamn att vara DJ för att han slutade basket under college för att driva sin passion för, du gissade det, DJing. Han bestämmer sig för att ställa upp i en gatubasketturnering, för att ta en plats i ett NBA-lag. Därifrån slår du upp ”The Neighborhood”, vilket är ”hubvärlden” för spelet. Här kan du springa till träningslokalen, själva gymmet, en massa butiker, frisörsalong, gatubasketplaner och liknande. Till skillnad från tidigare år där du skulle göra allt detta i spelets menyer, går du istället till dessa platser.

Tanken är bra och genomförandet är för det mesta ganska okej, även om det tar lite tid att verkligen sänka tänderna i dig. Det går inte att prata om det här läget utan att prata om spelets progression.

Under de senaste åren har NBA 2K blivit mer och mer av en grind. Men inget har nått nivån på grind som kommer i NBA 2K18. Du behöver poäng för allt, och de tilldelas för att göra handlingar i spelet. Oavsett om du spelar ett NBA-spel eller bokstavligen kör på en löpband (det är en sak i spelet), tjänar du virtuell valuta. Dessa poäng/valuta kan användas inte bara för att uppgradera din spelare utan också för att köpa objekt, rörelser och liknande. Det är inget nytt för NBA 2K, men antalet poäng som behövs för att uppgradera färdigheter tillsammans med kosmetiska objekt har ökat över hela linjen. Det har gått till den punkt där läget har börjat känna sig som ett free to play-spel istället för ett fullprisspel. Till exempel kan du efter avslutat en match med nästan perfekt prestanda ge dig tillräckligt med poäng för att antingen lägga till 1 ny skicklighet på ditt skicklighetsträd eller eventuellt köpa ett par skor från Foot Locker.

Vill du ha fler poäng? Du har möjlighet att antingen grinda dem eller köpa dem. När jag talar om att köpa, har jag haft spelet i ett par veckor och märker att spelarna antingen är klassade i mitten till låga 60 eller i mitten till höga 80. Det beror på att det finns dyrare versioner av spelet som låter dig hoppa direkt till 80 totalt. Det finns en nästan tusenkronors-version av spelet som kommer att ge dig en startpunkt på 200 000 VC poäng, vilket gör att du kan hoppa över en hel del av det tidiga spelandet. Långtidsspelare i NBA 2K är bekanta med grinden för VC-poäng, men det har aldrig varit så uppenbart eller ojämn som i årets spel.

Detta är tyvärr en tråkig utveckling för spelserien. Det jag gillar är vad 2K har gjort med ” The Neighborhood”. Att gå till en plan och vänta din tur känns naturligt. Att gå till barberaren och höra kul skämt om nuvarande basket är bra. Heck, till och med går till gymmet och spela de många minispel som medföljer som att springa på en löpband eller lyfta vikter är faktiskt ganska roligt. Hade det här spelet kommit ut för tio år sedan, kan jag nästan garantera att jag skulle känna mig tvungen att sätta tiden i att grinda min väg upp så fort som möjligt. Nu är det bra att ta min höga 60 spelare och sakta men säkert ta resan upp i ledningarna medan du njuter av turen.

nba2k18

Den andra stora förändringen i årets spel är att MyGM-läget är ett nytt storyläge. Det här är första gången vi har sett en story i det här läget och jag måste säga att jag gillar det. I det förflutna har jag lagt så mycket tid i MyCareer att jag ofta har förbisett MyGM. Men med tanke på den nya grinden i årets spel spenderade jag mycket mer tid med MyGM och älskade det.
I slutet av dagen om du hoppar in för grinda eller inte, är NBA 2K18 ett fantastiskt basketspel. Jag vet att mikrotransaktionerna inte är en optimal lösning, men för mig personligen fann jag massor av njutning utan att någonsin tänka på att spendera pengar.

Den grund som 2K har lagt med ”The Neighborhood” kan revolutionera inte bara denna franchise utan andra där ute. Det är ett övertygande sätt att förlänga livet för ett sportspel långt bortom den första säsongen. Om 2K kan mjukna grinden utan att behöva känna att man måste betala, skulle NBA 2K inte ha något problem kvar och kan med enkelhet stanna kvar som konungen av basketspel.

8

Utvecklare: Visual Concepts
Utgivare: 2K Games