nexmachina03

Recension: Nex Machina

Nex Machina är det senaste spelet från Twinstick-Shmup mästarna Housemarque. Hur kan man toppa Super Stardust och Resogun? Är det ens möjligt?

Liksom de tidigare Housemarque-titlarna finns det ingen historia att tala om i Nex Machina. I stället kastas du direkt in i handlingen utan handledning och praktiskt taget ingen varning. Ditt jobb är att spränga allting i sikte (förutom de olyckliga människorna) när man försöker undvika ett angrepp mot robotfiender och projektiler. Allt känns som en kombination av Resogun och deras förra spel Alienation. Det är ljuseffekter i alla dess olika färger och explosioner överallt, en riktig ”sensory overload”. Nex Machina är verkligen en av studions svårare titlar, eftersom den älskar att upprepade gånger svärma dig med dussintals fiender och kulor på en gång, vilket betyder att du nästan kommer att vara på väg medan du skjuter med dina vapen i alla riktningar. Kontrollen kunde inte varit mer tight om de ens försökte, och skulle man dö vilket man kommer göra ofta kan man bara skylla på sig själv, inte spelet. När du skjutit sönder alla aliens (som vanligen tar bara några sekunder), är din karaktär teleporterad till nästa och striden startas omedelbart. Det är här som man stöter på ett litet problem, för att på varje område finns det olika småuppdrag att utföra för få extra poäng. Allt från att skjuta sönder specifika föremål till att leta reda på hemligheter. I stridens hetta är det lätt att råka skjuta ihjäl den sista motståndaren innan man är klar med sidouppdragen och teleporteras då vidare. Jag hade hellre sett att man antingen haft en liten timer på några sekunder innan man går vidare eller helt fått välja när man skall gå vidare.

nexmachina01

Allt kommer att handla om att memorera alla hemligheter, alla fiender och vart de kommer från för att sedan nöta banan om och om igen tills allt sitter perfekt. Det är jagandet av hitta allt och få den där perfekta genomspelningen och klättra i listorna. Nex Machinas kaotiska gameplay är accentuerad av dess grafiska stil. Färgerna är levande och varierade och när något exploderar, vilket händer mycket, följs det vanligen av en explosion av voxlar som sprutar över skärmen. Detta ger ett imponerande spektakulärt sken, även om det ibland kan göra det svårt att se skillnaden mellan ett faktiskt hot och dekoration. Samtidigt ackompanjeras allt av ett pulserande elektroniskt ljudspår från Ari Pulkkinen som är i samma mästerligga klass som hans arbete med Resogun.

nexmachina02

Svårigheten kan vara frustrerande i början men allt eftersom du spelar och kommer in i rytmen byts allt ut mot muskelminne och du kommer springa genom banorna med mer lättnad. Det finns bara sex världar, som vanligtvis inte tar mer än tio minuter att gå genom men de är väldesignade och fyllda av hemligheter. Visst man kan argumentera att det blir mycket repetition av det hela då alla fiender alltid beter sig på samma sätt och kommer från samma ställe men det är det som är lite av charmen, att lära sig områdena, och perfektionera din High Score. Hårdare svårigheter förändrar saker lite genom att introducera fler fiender och projektiler vilket gör spelet mycket mer utmanande. Detta har fördelen av att se till att alla nivåer av spelare har något att sänka sina tänder i men det innebär fortfarande att spela samma steg om och om igen. Du kan också spela i lokal co-op. Den ökade skärmanarkin som orsakas av att ha en extra spelare kan faktiskt göra det här läget svårare än en spelare. Tyvärr finns ingen online co-op, vilket är ett stort minus. Den andra spelaren tjänar inte troféer och kan inte anpassa sin karaktär vilket gör att deras ansträngningar verkar lite undervärderade. Ändå är det fortfarande trevligt att ha möjlighet att spela med en vän, om än lokalt.

Nex Machina är som förväntat en högoktanig explosionsfest med tight kontroll och underbart soundtrack från genrens mästare Housemarque. Man vet vad man får och för de som älskar att jaga hemligheter och High Score finns det få spel som kommer i närheten.

9

Utvecklare: Housemarque
Utgivare: Housemarque