noasc02

Recension: Nights of Azure

Nights of Azure var ett spel som fångade mitt intresse efter första trailern. Det hade en snygg artistisk stil, en cool kvinnlig huvudkaraktär och såg ut att bara ett roligt action-rpg. Nu har jag äntligen satt mig ner med spelet för att se om mina förväntningar kan bekräftas.

Nights of Azure utspelar sig i en fiktiv version av vår värld, där natten för med sig faror och monster. För länge sedan härskade Nighlord i världen, han ville skapa en natt som aldrig tog slut. En natt där han härskar över allt, men hans ambition tog slut när han blev besegrad och förseglad av First Saint. I och med att Nightlords blev besegrad så fick han också allvarliga skador, hans blåa blod regnade ner på planeten och allt som det berörde blev förändrat. Människor, djur och även objekt som blev påverkat förvandlades till monster, så även om Nightlord blev besegrad så fruktar folk fortfarande natten och de varelser som nu finns där. Det är här vi får bekanta oss med spelets huvudperson Arnice, hon är hälften demon, hälften människa och påverkas inte av det blåa blodet. Hon jobbar som demonjägare för en organisation som kallas Curia, som sägs ha haft något att göra med First Saint. Under ett uppdrag stöter hon på en gammal vän, Lilysse, som har fått ärva rollen som Saint. Vad Curia har hållit hemligt är att Nightlord håller på att bryta sin försegling och återvända, så det faller på Lilysse att bli ett offer för att försegla honom igen. En tanke Arnice inte är allt för glad vid och gör allt för att förhindra.

Detta är en liten inblick i storyn för spelet, och jag är väldigt förtjust av kemin och relationen mellan Arnice och Lilysse som är mer än bara vänner. Spelet är ett action-rpg, och du rör dig fritt i striderna. Att klicka på fyrkant utför ett ett mellanhårt slag, och triangel ett hårdare slag som gör mer skada. Kontrollen av ens karaktär är responsiv och jag kände aldrig att man gjorde bort sig på grund av den. Även kameran som brukar kunna vara frustrerande i action-rpg-spel gör sitt jobb bra.

noasc02

I spelet samlar man på sig summons, dessa kallas för Servans. Det är olika monster med färdigheter, som kan attackera, skydda eller hela dig under striderna. Vill du kunna hela dig under striderna t.ex så måste du ha en Servan med healingförmåga med dig. Du får nya Servans genom att samla på dig föremål som kallas Fetisch, ja ni läste rätt. Dessa föremål är ofta representerade av halsband, stavar eller andra små kinkiga saker. När man är ute på banorna har man en tidsgräns på 15 minuter, något jag från början var väldigt rädd för. Då spel med tidsbegränsningar brukar få mig att känna mig otroligt stressad, vilket gör att jag aldrig kan njuta. Men jag är glad att säga att det i stort sätt inte påverkade min upplevelse negativt alls. Du har gott om tid på dig att ta dig igenom banorna och skulle din tid ta slut så återvänder du automatiskt till hotellet som man har som utgångsbas. Skulle man nu känna att det är för lite tid ändå, så går det att öka den längre in i spelet.

När man kommit längre in i spelet så får man tillgång till olika demoniska former som man kan använda i striderna. Naturligtvis ger detta en grym boost i ens attacker och en stor fördel mot kraftigare monster och bossar. För att få tillgång till de olika formerna måste man dock lägga ihop vissa Servans i sitt lag, och vill du ha det som kallas Rabbit form så måste du lägga till Servans som har en gul markering på sig. Du levlar själv inte upp i genom att besegra fiender, utan det är dina Servans som gör det. Så ju flitigare du använder dom i strider, ju mer erfarenhetspoäng får dom. Men Arnice har också en level-mätare, men den fungerar lite annorlunda. För att höja hennes level, måste du smala på dig blått blod från fiender. När du sedan samlat tillräckligt mycket så kan du offra det vid ett speciellt altar och öka hennes level. Det är genom att gå upp i level som hon får tillgång till andra vapen och förmågor. Du kan även låta Arnice göra diverse saker under dagtid för att få nya förmågor. Du kan bland annat välja att bara slappa, läsa en bok, rita, gå på picknick eller helt enkelt bara gå ut på vandring med mera. Detta ger henne då olika poäng, som sedan används för att öka hennes färdigheter.

noasc01

Något som fångade mitt intresse med spelet första gången jag såg det var artworken, jag är löjligt förtjust i den. Dessvärre försvinner lite av dess charm när det går över till 3D, och grafiken i spelet är inte den bästa. Det är väl tyvärr en sådan sak som är väldigt vanlig bland de japanska spelen nuförtiden, då de oftast görs för flera format. Som tur är så ser spelet ändå rätt bra ut och det flyter även på bra. Jag märkte aldrig av några dalar i spelet bilduppdatering. Musiken i spelet är av det mer rockiga variationen, något som personligen faller mig helt i smaken. Det kändes aldrig som musiken blev stel eller tråkig, tvärtom så höll den en bra kvalité genom hela spelet.

Nights of Azure är ett riktigt trevligt action-rpg och det finns mycket att göra i spelet, mer än bara att klara av spelets handling. Det finns en del sidouppdrag som låser upp bonusar, och är ni som jag så är det lätt man glömmer bort huvuduppdragen och bara gör sidouppdrag i ett par timmar. Det är både positivt och negativt och hjälper dig tjäna pengar och blått blod. Men även om man bara väljer att spela det för storyn skull så har man ett väldigt trevligt spel framför sig. Förväntar er ingen större utmaning dock, spelets svårighetsgrad är inte speciellt hög, men det är kanske något som många ser som något positivt. Själv hade jag inte haft något emot att se en lite högre svårighetsgrad, men efter att ha avnjutit spelet så är detta mer en bagatell än ett problem. Jag gillar spelets handling väldigt mycket för att den vågar visa två kvinnor kärlek för varandra. De gör en del dumma saker för att skydda den dom älskar, och det görs på ett bra sätt utan att försöka göra det för erotiskt. Nights of Azure är ett mycket trevligt action-rpg som ni borde kolla in om ni har ett obotat sug efter ett nytt spel inom genren. Ni kanske blir lika överraskade som jag.

8

Utvecklare: Gust
Utgivare: Koei Tecmo Games