pataponimage

Recension: Patapon Remastered

Har man lyckats väcka liv i PSP-spelet Patapon på dagens stationära konsoler?

Patapon är ett rytmbaserat spel som går ut på att man skall jaga, mat och slå sina fiender i strid. Vi axlar här rollen som ledaren för de enögda och stridslystna figurerna ”Patapons” som med taktkänsla skall segra i strid. Spelet osar av charm och den artistiska stilen är distinkt japansk. Jag finner mig ofta nynnande på musiken som skapas i och med de olika knappkombinationerna, samtidigt som mina små liv marscherar fram. Utöver att marschera så kan man även slåss och skydda sig från anfall genom olika knapptryckningar. Mellan bataljerna kan man förbättra sin arme med vapen, sköldar och hjälmar som du får genom att besegra dina fiender på slagfältet. Detta skapar en trevlig strategisk komponent som tilltalar en erfaren Total War-spelare, även om det är ytterst simplistiskt.

patapon1

Tyvärr så har portningen från det bärbara formatet PSP till PlayStation 4 fört med sig en hel del problem. Det har nämligen uppstått en rejäl dos med eftersläpningar från att du trycker på knappen och att det registreras på skärmen, något som gör det näst intill omöjligt att klara några utmanande delar. Du måste mer eller mindre spela ur takt för att lyckas och detta blir ytterst svårt när man konstant omges av takten, både i form av visuella notiser och ljud.

patapon2

Det är tråkigt att ett så pass lovande spel, som prickar rätt på så många andra punkter, inte levererar på den tekniska fronten. Jag får nästan lust att införskaffa en PSP för att just spela igenom Patapon, eller i alla fall ge det ett till försök ifall man uppdaterade spelet med ett kalibreringsläge. Något som både den här titeln, och Parappa The Rapper Remastered hade behövt vid lansering.

Patapon Remastered är ett charmigt spel med en tillfredsställande men simpel taktisk komponent. Tyvärr faller spelet platt p.g.a. tekniska problem som har uppstått i portningen till PlayStation 4.

3

Utvecklare: SCE Japan Studio