puyopuyotetris

Recension: Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris är en fusion av världens mest spridda spel tillsammans med ett japanskt pusselspel.

Alla har vi nog spelat Tetris någon gång, eller så vet vi åtminstone hur det fungerar. Block i olika former kommer fallande från skyn och det gäller att placera dessa rätt så att det bildas solida horisontella linjer från vänster till höger. Detta har vanligtvis ackompanjerats av slaviska toner som kan få vem som helst på humöret att yteffektivisera. Här bjuds vi istället på en lättsam bakgrundsmusik där själva tonerna av tetrisblock och puyos tar störst plats i ljudbilden. Detta var till min besvikelse, då jag förväntade mig japansk pop eller dylik svängig musik för att stödja ett annars rätt monotont spel.

För mycket har inte hänt. Det är fortfarande samma gamla Tetris, på gott och ont, och Puyo Puyo är ett trevligt spel men inte alls lika engagerade i mitt tycke. Jag hade gärna sett att man inkludera mer nyheter än ett taffligt äventyrsläge där vi får följa en rad dåligt skrivna karaktärer som helt och hållet saknar animationer eller djup. Det hela känns som utfyllnad, och jag hade ärligt talat hellre sett att man skippade detta och istället fokuserade på vad den här sortens spel just lämpar sig bäst som, nämligen en arkadupplevelse. För priset, med hänsyn till det bristfälliga story-läget, är alldeles för högt och i min mening bör inte denna sortens spel kosta mer än 250 kronor vid lansering. Det finns en rad olika spellägen där man kan spela både Tetris eller Puyo Puyo och favoriten är helt klart läget där man byter mellan de båda spelen med jämna mellanrum. Men mängden spellägen och material, trots två solida spel, är inte tillräckligt för att motivera den högra prislappen på cirka 400 riksdaler.

Puyo-Puyo-Tetris-Shot-adventure

Något av det första som jag gjorde var att gå igenom spelets genomgångar av hur man bäst spelar Tetris och Puyo Puyo. Detta är helt klart rekommenderat och kommer göra stor nytta för ditt spelande. Vanligtvis är jag inte mycket för denna sortens genomgångar, men för att ens ha chansen att bli bra på någon av pusselspelen så är detta ett måste. Här uppstår dock ett av problemen med Puyo Puyo Tetris som gör mig mindre motiverad som spelare.

Det krävs otroligt mycket av dig för att ens känna dig någorlunda bra. Du kommer behöva spendera många timmar med spelet för att ens nudda vid ytan av det djup som båda spelet faktiskt erbjuder. Det räcker bara att kolla på speedrunner eventen AGDQ och SQDQ för att få ett smakprov på hur de bästa spelar Tetris. Både Tetris och Puyo Puyo är lätta att förstå, men de ger inte tillbaka något utan att du verkligen lär dig knepen för att bli framgångsrik. Denna inlärningskurva uppfattar jag personligen som på tok för hög, något som gör att jag inte kan se mig spela många timmar framöver. Men om du gillar upplägget av Puyo Puyo Tetris, vill bli bättre och utmana datorn, vänner och spelare på annat postnummer, finns där otroligt mycket utrymme för att förbättras och bli en bra spelare. Du behöver helt enkelt vilja väldigt mycket.

Tetris-vs-Puyo-Puyo

Sammanfattningsvis så är Puyo Puyo Tetris ett bra spel, men bristen på känslan av belöning och framgång med spelet gör att jag har svårt att samla några positiva känslor efter min tid med spelet. Jag känner mig otroligt ambivalent när det kommer till denna fusion. Man erbjuder Tetris och Puyo Puyo som är bra pusselspel, men trots det har jag inte kul. Jag försöker bli bättre, men jag anser att spelet kräver för mycket av min uppmärksamhet. Jag kanske börjar bli för gammal?

Puyo Puyo Tetris gör inte tillräckligt mycket för att motivera en prislapp på 400 kronor och ger snålt med beröm. Men om du är här för att utmana dig själv och investera tid i två kompetenta pusselspel så har du hittat rätt.

6

Utvecklare: Sonic Team
Utgivare: Sega