Pyre_03

Recension: Pyre

När Supergiant Games släpper en ny titel så vet man att det kommer att vara något speciellt. Bastion är fortfarande ett av de mest minnesvärda spel som jag har spelat och Transistor höll väldigt hög klass hela vägen igenom. Jag har som vana att hålla mig borta från trailers och tidiga intryck på spel som jag vet att jag ska skriva om just för att få den där extra kicken energi när man trycker på start. Att gå in helt nollställd i ett spel är något av det mest spännande jag vet. Och när det gäller Supergiant Games titlar så fyrdubblas nog den känslan. Pyre är deras senaste titel och ni behöver inte vara oroliga. Det levererar en minst sagt annorlunda upplevelse.

Du spelar en karaktär som anländer till skärselden. Alltså stället man sägs komma till medan man väntar på att få stiga in i himmelen eller ner i helvetet. Du är en påläst karaktär och när du träffar en grupp med människor som inser att du kan läsa blir du välkomnad in i gruppen med öppna armar i hopp om att ni skall kunna fly tillsammans. Att kunna läsa är en synd och inget som får försiggå i skärselden, vilket gör att vår karaktär blir ännu mer eftertraktad. Du får namnet The Reader och inser då att det är du som skall föra denna historien framåt med hjälp av dina läskunskaper.

Gruppen som du stött på är en underlig men charmig skara individer. När de tar av sig sina hjälmar framgår det att det inte bara är människor här utan även djurliknande personer. Som vanligt är designen på topp och karaktärerna blir genast intressanta tack vare välskrivna dialoger. Det är tur för spelet består till stor del av att läsa och ta beslut utefter det. Det påminner en hel del om en interaktiv novell där du som läsare skall ta beslut om vart gruppen skall bege sig härnäst. Ni färdas över landet och beroende på dina vägval så samlar man på sig viktiga saker eller information som kan komma till hjälp senare när de så kallade Riterna drar igång.

Pyre_01

Det är under Riterna som spelet helt plötsligt förvandlas till en form av sportspel i rollspelsmiljö. För att ens ha en chans att kunna fly från skärselden krävs det att du besegrar andra grupper i matcher som kan beskrivas som en blandning mellan handboll och strategitänk likt striderna i Transistor. På var sida av spelplanen brinner det en eld (därav namnet Pyre) som skall släckas med hjälp av en boll och tre spelare i varje lag. Innan varje match är det upp till dig som läsare att utse de tre kämparna. Till en början har man inte så mycket val än att spela med de man har men ju längre man tar sig på sin resa desto mer följeslagare får gruppen. Alla har givetvis sina egna för och nackdelar vilket innebär att ett visst strategitänk kan vara på sin plats. Ska man ha ett gäng tunga spelare som tål mycket men rör sig långsamt eller skall man köra med en lätt uppsättning spelare som rör sig smidigare. Det bästa är såklart att blanda och låta karaktärernas personliga egenskaper tala för sig själva. Ju mer du spelar med karaktärerna desto mer fördelar låser man upp, vilket underlättar när spelet blir svårare.

Elden, som har en livmätare, skall alltså släckas och den förlorar olika mycket beroende på vad du gör för attacker med dina karaktärer. Skjuter du på långt avstånd ger det mer poäng är om du skulle ta bollen och springa in med den i elden. Medan du försöker göra mål finns det motståndare som vill skada dig med sina attacker och skulle man råka få sig en smäll så tar det en stund innan man kommer in på banan igen, så det gäller att se upp. Till en början flyter matcherna på relativt enkelt men ökar ständigt i svårighetsgrad. Dock har jag inte upplevt att det har blivit för svårt än så länge utan jag har lyckats ta mig vidare relativt enkelt. Vikten av att levla upp så många olika karaktärer som möjligt är viktigt eftersom du lyckas frigöra karaktärer under äventyret vilket gör att du förlorar dessa i matcherna också. Det skall sägas också att spelet fortsätter även om man skulle förlora matcherna. Det är något som jag uppskattar i spel, just att man slipper spela om och att historien istället anpassar sig till det som just har hänt.

Pyre_02

Spelet ser som redan nämnt alldeles underbart ut. Det påminner om en blandning mellan just Bastion med sina starka färger och det lite mer effektfulla Transistor. Dialogerna mellan Riterna är mest tecknade karaktärer som pratar med varandra och för historien vidare. Det är helt upp till dig som spelare att bestämma hur mycket du vill forska i historien och dess välskrivna manus. De flesta karaktärer har en gedigen historia som går att upptäcka om man bara vill. Det fullständigt kryllar av fantastiska textrader som för en närmare karaktärerna. Det är absolut en av Supergiant Games största styrkor och det är få företag som lägger ner så mycket energi på saker som bara en del av spelarna kommer att orka ta reda på. Musik och ljud är också styrkor som sticker ut extra mycket i deras titlar. Jag tycker dock inte att musiken är lika framstående i Pyre som den har varit i deras äldre spel. När den dyker upp är den fortfarande fenomenal dock.

Det är svårt att inte bli fascinerad av Pyre. Det bjuder in till en värld fylld av konstiga karaktärer och mäktiga historier. Med en mix av audiovisuellt historieberättande och ett sportsegment så sticker det verkligen ut från mängden. Dessa Riter är också väldigt roliga och implementeras bra in i berättelsen. Matcherna är spännande och kräver att man tänker en gång extra innan man gör sitt drag. Till en början är det långt mellan matcherna och det tar en bra stund innan spelet kommer igång på allvar.

Vet du med dig att dialoger och berättande inte är din kopp té så höjer jag ett varningens finger. Också till er som har haft svårt för Supergiants äldre spel. Trots att de är väldigt olika så osar de samma atmosfär. Till er som vill ha ett mustigt äventyr med en välskriven dialog och där dina beslut påverkar utgången av spelet så är Pyre ett absolut måste. Med ett grymt omspelsvärde och ett multiplayerläge (som iofs bara kan spelas lokalt) så får du mycket gott för pengarna. Det känns härligt att kunna säga att Supergiant Games fortfarande varken tummar på kvalité eller udda idéer.

8

Utvecklare: Supergiant Games
Utgivare: Supergiant Games