saintsrow4

Recension: Saints Row IV Re-Elected & Gat Out of Hell

Än en gång ska jag bekanta mig med 3rd Street Saints, som verkligen kommit sig upp i världen. Från att ha varit små skurkar till att ha byggt ett imperium, där det säljs läsk, görs filmer och allt möjligt.

Dom har blivit riktigt stora i staden Steelport och är älskade av många, de gjorde verkligen en image vänding. Men vad har det för betydelse när huvudkaraktären fortfarande är en av de galnaste typer man får stötta på? Inte nog med det, så har denna också blivit president av USA.
Tokigheterna skruvas upp till max, så nu kör vi!

Men innan man tar rollen som president, så jobbar man som en speciell insats styrka som ska stoppa terrorister från att avfyra en kärnvapenmissil. Allt känns som det skulle ha kommit från en typisk Michael Bay film, överdrivet skjutande, mycket action tätt följt av explosioner och mot slutet så ackompanjeras allt av Aerosmiths “I don’t wanna miss a thing”. Det är inte lätt att ge all denna genialiska galenskap rätta i text, det borde helst upplevas. Men efter intro banan var jag såld, jag satt i skratt av allt. Det var så överdrivet och gjort med glimten i ögat att jag föll helt och hållet för det. Efter att ha räddat världen, nåja USA i alla fall så blir man president. Allt verkar frid och fröjd tills vi blir invaderade av utomjordingar! Zinyak imperiet invaderar och slänger in folk i en virtuell värld. Tankarna förs direkt till Matrix-trilogin, det är även i denna virtuella värld man får tillgång till superkrafter och kan kicka utomjordisk bakdel.

sr4reelectedsc01

I min mening tycker jag Saints Row IV har den bästa användningen av superkrafter i ett spel, det är spel som verkligen har fått superfart att verkligen kännas som att man springer snabbt.
Man har tillgång till en del klassiska krafter som superhopp, is, eld krafter, telekinesi och då superfart. Dessa kan då uppgraderas och bli ännu mäktigare och mer förödande för dina fiender.

Tyvärr så är superkrafterna även en av de saker som drar ner i spelet. När du väl får tillgång till dem så förlorar du all anledning att använda något av fordonen som är i spelet, då du springer snabbare än bilarna. Med en kombination av superhoppet och superfarten tar du dig fram i Steelport utan problem, vilket då gör att alla fordon känns otroligt överflödiga.
Visst nu är det krafterna som har är den stora grejen med spelet, men personligen tycker jag ändå det är lite trist.

Saints Row IV: Re-Elected_20150115232442

En av spelets roligaste delar är att du skapar din egen karaktär och spelar som, vill du vara man eller kvinna kan du vara det. Man kan nog vara mer än så om man låter sin fantasi flöda fritt, vad sägs som att springa runt som en stor biffig man i klänning och högklackat? Fantasin sätter gränserna och det finns en stor uppsättning av kläder och kostymer att kunna använda. Då spelet fokusera så mycket på superkrafter, kan du naturligtvis sätta ihop din egen superhjälte kostym. Kanske du kommer vara nästa Steelport Man/Woman?

Kontrollen fungerar som den gjorde i Saints Row: The Third, inga större uppgraderingar där eller uppdateringar vad jag märker. Kameran kan strula till det ibland och göra att det blir väldigt irriterande när det kommer en massa fiender efter dig. Menyerna fungerar väldigt bra, man använder touchplattan på Playstation 4 för att komma in i sin personliga meny där man kan uppgradera sina krafter, uppgradera sin karaktär och kolla på uppdrag. Allt fungerar väldigt smidigt. En sak som är en stor förbättring sedan Playstation 3 versionen är att de har tagit bort din kamera telefon ifrån spelet. Man hade möjligheten att kunna ta kort i spelet och ladda upp till en hemsida, vilket är helt meningslöst i och med Playstation 4 versionen. Nu kan man fånga de galna ögonblicken direkt istället för att in och rota i menyer och hoppas man fångar galenskapen på bild.

Saints Row IV Re-Elected & Gat Out of Hell är också den ultimata versionen av spelet. För det första innehåller den all tidigare DLC som har släppts. Som en julig DLC ”How the Saints saved christmas” där man ska stoppa tomten från att förvandlas till en framtida krigsherre. Man har ”Enter The Dominatrix” som är minst lika galet och underhållande. Sedan får man då absolut inte missa ”Gat Out of Hell” som är mer av en separat del till spelen, där din karaktär blir dragen till helvetet. Han ska gifta sig med Satans dotter Jezebel, då din karaktär är en av det största kaos skaparna som setts!

Johnny Gat och Kinzie följer efter för att befria dig, vilket leder till att de får änglar krafter av Satans gamla gloria. Man spelat då i staden New Hades, här finns inte allt för mycket att göra. Men det är en del uppdrag som drar storyn vidare. Kontroller fungerar precis som de gjorde i Saints Row IV. Nyheterna här är att du får tillgång till att flyga i spelet och det är helt underbart. Det blev en klar favorit för min del och jag hade önskat att denna förmåga fanns med i vanliga SRIV. Gat out of Hell innehåller ett musikal numer, våld och action. Det är underbar galenskap, om än väldigt kort.

Saints Row IV: Re-Elected_20150115234809

Det grafiska är inte speciellt imponerande på något plan, det är verkligen ingen stor uppdatering från Playstation 3 och Xbox 360 versionerna. Men spelet flyter på bra och ser ändå väldigt bra ut. Men man ska absolut inte förvänta sig något i stil med Grand Theft Auto V. Saints Row IV Re-Elected & Gat Out of Hell är fullt av helt underbara saker, som referenser till en hel drös med filmer eller kommentarer som dras av de förbi passerande folket på gatan. Jag charmas av det hela, det kan ju vara så att min humor nivå är väldigt låg men jag älskar detta. Det får mig att skratta och att man hade så otroligt kul med superkrafterna var en överraskning för egen del. Striderna kan ibland kännas lite monotona, men tackvare krafterna så kan man få en större variation än i tidigare spel. Det finns gott av extra uppdrag att göra i spelet och ska du ha över hela det virtuella Steelport har du lite att göra.

Har man inget emot de ostdoftande dialogerna, den överdrivna storyn och alla andra konstigheter som förekommer i Saints Row spelen nuförtiden så ska du verkligen ge detta en chans. Släppt in galenskapen och njut, ska du ha någon version av detta spel så satsa på Saints Row IV Re-Elected & Gat Out of Hell för att få det kompletta spelet. Ta inte spelet på så stor allvar så kommer allt bli bra.

7/10

Utvecklare: Volition
Utgivare: Deep Silver