south-park

Recension: South Park: The Fractured But Whole

South Park: The Stick of Truth är den bästa licensierade titeln som jag någonsin har spelat, men fokuset låg på nostalgi och känsla, medan själva spelandet var något monotont i kontrast. South Park: The Fractured But Whole introducerar ett stridssystem som gör spelet mer underhållande.

I The Stick of Truth lekte pojkarna riddare och trollkarlar likt Sagan om Ringen, men denna gång har man valt ett mer dagsaktuellt tema. Nu lekar killarna istället superhjältar och det ligger ett mycket större fokus på att skräddarsy sin karaktär och att rollspela. I The Stick of Truth så var nämligen statistik kopplat till din utrustning samt vapen men här är dina siffror kopplade till artefakter som påverkar din karaktär. Detta gör att du kan klä ut dig hur du vill, utan att det påverkar din statistik. Till en början kändes det som att man hade minskat fokuset på RPG-elementen, men faktumet är att de faktiskt stärks just p.g.a. detta. Möjligheten att kombinera artefakter med flera klassinriktningar gör att valmöjligheterna blir många, och det uteblivna tvånget att bära ”de där” bättre kläderna är en trevlig förändring. Ett av de bästa, men mindre påverkade valen som du får göra, är kopplat till kön samt sexualitet och leder till en rad underhållande sekvenser med samhällskommentarer på hög nivå.

sp4

Man har likt i The Stick of Truth, som hade Facebook som socialt medium, här introducerat en social plattform, nämligen Instacoon som är en parodiversion av Instagram. Den känns dock mindre prominent än i The Stick of Truth och för det mesta så ber du enbart om att ta selfies för att få erfarenhetspoäng. Det är en rolig kommentar på vår samtid, speciellt då folk inte vill ta bild med dig för att du inte är populär nog.

Något som man har lyckats mycket bättre med i uppföljaren är stridssystemet. Det är rut-och turbaserat vilket genast gör striderna mer taktiska och interaktiva. Du kan även välja vilka kompanjoner som du vill ha med till strid, något som förändrar dina taktiska förutsättningar markant. Karaktärerna som du får slåss med och mot är även mer intressanta här och vi får stifta bekantskap med en rad favoriter från serien.

sp2

Spelets handlings är inte lika koncentrerad som i The Stick of Truth. Istället känns upplevelsen som en samling uppdrag och händelser likt några serieavsnitt. Det gör inte spelet direkt sämre, men annorlunda jämfört med det första spelet. Dock finns det fortfarande alldeles för mycket pruttskämt som inte är underhållande alls, och en del osmakliga scener samt ritböcker. Jag fann mig dock skrattandes många gånger under min genomspelning, något som jag inte kan säga om The Stick of Truth som istället lyckades leverera en mer stämningsfull och banbrytande upplevelse. Aldrig tidigare hade ett licenserat spel gestaltats så väl.

sp5

Det gäller dock att man har sett en drös avsnitt av serien för att förstå och uppskatta skämten. Även om de är lättare att förstå nu än i ettan. Musiken och ljudet är ganska tillbakalutad men fyller ut väl samtidigt som snabba och underhållande dialoger kompletterar i både strid och utanför. Det märks att det ligger mycket jobb bakom leveranserna och tajmingen i relation till vad som sker på skärmen är snyggt gjorda. Man har också vridit upp bilduppdateringen till 60 bilder per sekund, något som skapar en mycket trevligare upplevelse för ögonen. I The Stick of Truth blev 30 bilder per sekund åksjukeframkallande i och med spelets simpla stil, något som blev påtagligt när man gick genom South Park. Man har även lyckats leverera ett spel helt utan hackande i laddningar och dylikt. Min upplevelse var så gott som felfri från tekniska problem.

South Park: The Fractured but Whole är en mer underhållande och interaktiv upplevelse än föregångaren. Spelet bjuder på både roligare karaktärer, strider och samhällskommentarer. Ett givet köp för alla fans av serien!

9

Utvecklare: Ubisoft
Utgivare: Ubisoft