surgecover

Recension: The Surge

Som ett stort Dark Souls-fan så uppskattade jag verkligen Deck 13’s Lords of the Fallen. Det var ett lite lättsammare spel i genren men ändå så pass krävande att det passade perfekt in i mallen. Många har nog undrat hur ett Dark Souls i sci-fi miljö skulle kunna utspela sig och det är här The Surge kommer in i bilden.

Du axlar rollen som arbetssökande för ett stort medicinskt företag som bokstavligen kan få dig på fötter igen då du för tillfället sitter i rullstol. Dessa stora företag erbjuder hjälp till de som behöver det i utbyte mot att de sedan jobbar för dem. Ett bra utbyte kan tyckas, tills allt går fel.

Redan i inledningen klappar spelet mig medhårs då det låter mig vara delaktig istället för att bara spela upp en mellansekvens. Jag får med hjälp av rullstolen ta mig igenom de kliniskt rena korridorerna i jakt på rummet som ska få mina ben att fungera igen. När jag till slut kommer fram får jag möjlighet att välja vilken typ av exoskelett som ska anpassas till min kropp. Det jag gillar här är att Deck 13 skippar de tråkiga menyval som är standard i många spel och istället låter mig spela igenom dem. När jag sedan sätter mig i stolen och hör en röst säga att bedövningen är lagd går det upp för min karaktär att han minsann inte har fått någon bedövning. Detta resulterar i att han obedövad får se på när mängder av bultar och skruvar tränger i hans kropp för att hålla exoskelettet på plats. När han sedan vaknar ligger han på skroten bakom den stora fabriken, betraktad som ett misslyckande. Här börjar resan tillbaka som ska visa sig bli oerhört mödosam.

surge02

bara några sekunder. Det dyker dock upp små hjälptexter under de första timmarna för att få dig att förstå stridmekaniker och andra livsviktiga egenskaper. Har man spelat Dark Souls eller liknande spel så vet man att varenda attack man utför måste vara noggrant planerad för att inte lämna en öppning som motståndaren kan utnyttja. Slagen du utför är oftast väldigt långsamma och timing är otroligt viktigt, likaså att kunna läsa sin fiendes rörelsemönster.

Inom kort presenteras du också för mekaniken att kunna välja vilken kroppsdel som du vill attackera. Detta är en otroligt viktig del i The Surge och det innebär att varje strid kommer med ett beslut. Fienderna har nämligen både skyddade och oskyddade kroppsdelar vilket innebär att om du attackerar en skyddad del så får du en tuffare fajt men det medför också en möjlighet att lyckas hugga av den valda delen och använda den till din egna utrustning. Väljer du den lite enklare vägen och attackerar en oskyddad del så går du oftast därifrån snabbare men tomhänt. Detta ger dig möjlighet att välja din egen loot i vissa avseenden om du sköter striderna rätt. När du sedan besöker spelets safe-zones har du möjlighet att skapa nya delar av din loot, uppgradera utrustningen eller din level. Allt detta kräver som sagt att du samlar på dig en massa scrap som du får genom att besegra fiender. Allt detta beskrivs genom vettiga menyer och ger en bra överblick över din karaktärs progression.

surge03

I klassiskt manér tappar du givetvis all din insamlade scrap när du dör och som grädde på moset lägger spelet på en timer som innebär att du måste hämta tillbaka det inom två och en halv minut. Här finns också en liten twist som ger dig 20 sekunder extra för varje fiende du dödar på vägen. En annan aspekt man måste överväga är hur länge man håller sig ute på krigsfältet utan att besöka en safe-zone. Ju längre du stannar utanför dessa desto mer bonus får du på din intjänade scrap. Det finns som sagt avvägningar att göra hela spelet igenom och det ger spelet en alldeles egen identitet. Vad gäller perks så dyker de upp lite här och var och ju mer du ökar i level desto fler perk-platser låser du upp. Dessa innehåller allt från mer livflaskor till extra skada för dina vapen och är till stor hjälp under resan.

The Surge utspelar sig i en dystopisk framtid där världen har förfallit en hel del och det som kvarstår är en smutsig och otrevlig miljö. Iallafall i de industrifabriker som spelet utspelar sig i. Det är inte de mest varierande miljöerna men de är väldigt stämningsfulla och samspel mellan mörker och ljuskällor bidrar till en skrämmande och hotfull atmosfär. Exoskelettet man till hälften består av numera påminner starkt om de stora robotar som används i Alienfilmerna och är snyggt designade. Jag gillar verkligen hur spelet ser ut och att det flyter på perfekt i 60 bildrutor per sekund tillför otroligt mycket till spelets gameplay. Dock hade jag gärna sett lite större variation i fiendedesignen då det ibland är svårt att skilja dem åt. Vill dock lägga in ett stort plus för spelets bandesign som jag oftast tycker är perfekt utformad. De älskade genvägarna binder på ett smidigt sätt ihop de stora områdena och varje gång man upptäcker en ny infinner sig en känsla av lugn.

surge01

Vill du ha utmaning så finns det gott om det i The Surge. Fienderna är aggressivare än någonsin och i grupp är det nästan en omöjlighet att överleva en attack. Tricket jag har lärt mig är att använda en liten drone som man får tillgång till en bit in i spelet. Den skickar jag fram att skjuta på ett utvalt offer för att separera dem från de andra. Tack vare de beslut man tvingas ta blir varje strid underhållande och varierande. Ibland kan dock kameran trilskas lite i hektiska situationer när man försöker välja kroppsdel att fokusera på. Bossarna jag har mött är stora och livsfarliga men också där tycker jag att designen är lite blek.

Jag har haft en riktigt underhållande och skrämmande resa med The Surge. Trots sina givna inspirationskällor så lyckas det skapa sin egna identitet och den lilla studion Deck 13 har gjort ett hästjobb med bandesign och välavvägda strider. Jag önskar att de hade vågat ta ut svängarna lite mer med fiende och miljödesign men med det sagt menar jag inte att det är dåligt som det är nu, utan mer försiktigt. Atmosfären är tung, skrämmande och bjuder in oss spelare till en värld av elakheter. Skulle man blanda Dark Souls och Dead Space så får man en rätt bra uppfattning om vad The Surge levererar.

En stor rekommendation från min sida om man är fan av genren. Är man ny till denna typ av spel så erbjuder spelet väldigt mycket hjälptext och en lättförståelig story som många andra spel i genren saknar.

8

Utvecklare: Deck13 Interactive
Utgivare: Focus Home Interactive