u4llcover

Recension: Uncharted: Lost Legacy

Nathan Drakes resa är över men det innebär inte att Naughty Dog överger sitt skötebarn och massiva succé till serie. Så åter igen är det dags att packa kläderna och ge sig ut på en ny upptäcktsfärd i jakten på försvunna skatter, men denna gång utan Nathan Drake.

Ett år efter händelserna i Uncharted 4 ser vi Chloe Frazer (från Uncharted 2) på jakt efter Tusk of Ganesh mitt under det rådande inbördeskriget i Indien. Till sin hjälp har hon Nadine Ross, en av antagonisterna från Uncharted 4. Självklart går inte allt som planerat och de stöter på krigsherren Asav som självklart även han är ute efter samma skatt och det blir en klassisk katt och råtta-lek om vem som kan finna den först. Har man spelat något tidigare spel i serien så känner man igen grund premissen för storyn, men det känns inte som någon karbonkopia utan är ett klassiskt matiné recept, ett recept som Naughty Dog är mästare på.

u4ll02

Efter att ha lämnat staden och kommit ut i den stora öppna världen känns mycket igen från Madagaskar-sektionen av Uncharted 4, men det är inte någon klipp och klistra situation precis, det är helt ny omgivning som känns fräsch och unik. Till deras hjälp på resan har de såklart den numera klassiska jeepen som precis som i förra spelet nästan blev till en egen karaktär. Bilfysiken och styrningen är sig lik och det är ett nöje att ännu en gång få sladda runt i gyttja och försöka undvika att inte köra över alla djur under vår framfart.

Något som skiljer sig en hel del från Uncharted 4 är att det är mer fokus på utforskning och pussel och mindre på strider. Även om striderna finns där och är precis lika bra designade som innan, så känns dem mer som en bisyssla. De är inte heller lika långa och innehåller inte lika mycket fiender som innan.

Mängden tempel och andra ställen att utforska är fler till antalet och mycket väldesignade både till utseende och hur de utmanar en i både navigation så väl som hjärngympa. Det är mer avancerade pussel men de har den där klassiska Uncharted designen över sig. Allt från att lista ut hur man ska hoppa mellan olika plattformar utan att få huvudet avhugget samtidigt, till att rotera olika skivor för att bilda mönster m.m. De som gillar pussel kommer inte att bli besvikna.

u4ll01

Chloe och Nadine har väldigt förutfattade meningar om varandra och till en början känns det mer som de är mer tvingade att jobba tillsammans än som två partners. Men allt eftersom resan går börjar deras relation utvecklas och bli mer och mer tight, lite som Ellie och Joels resa i Last of Us. Vi får mycket inblick i Chloes bakgrund och mycket av det hon upplevt innan spelen förklarar varför hon agerar som hon gjort tidigare och vad det är som driver henne. Men tyvärr så lämnas Nadine än en gång i baksätet.

Lost Legacy känns mer koncentrerat, men inte för den delen rusat. Vi har allt som vi är vana vid med stora bombastiska set-pieces, och flera av dem är en hyllning till många av de ikoniska scener vi upplevt under de fyra tidigare spelen.

Templen och områdena vi får utforska är något av det snyggaste jag fått uppleva i serien (och bland spel de senaste åren), mycket tack vare den otroliga spelmotor som Naughty Dog skapat. Det är så verkligt att man flera gånger får nypa sig i armen, för man tror inte att det är in-game utan förrenderade sekvenser.

Uncharted: Lost Legacy är fyllt med underbara platser att utforska, pussel att lösa, bombastiska matiné-sekvenser och har välskrivna karaktärer samt handling. Allt som vi kommit att förvänta oss från Naughty Dog. Det känns som den perfekta fortsättningen på serien.

9

Utvecklare: Naughty Dog
Utgivare: Sony Interactive Entertainment