valkyriacover

Recension: Valkyria Revolution

Den senaste installationen i Segas älskade Valkyria-franchise, Valkyria Revolution, är den mest unika någonsin. I stället för det turbaserade stridsystemet som fanns i Valkyria Chronicles, väljer Revolution istället ett mer actioninriktad realtidsystem. Även om det är väldigt annorlunda mot vad franchisens fans är van vid, är Revolutions nya riktning en frisk fläkt. Spelet lyckas erbjuda tillräckligt mycket taktiskt djup för fans samtidigt som sakerna är relativt nya och engagerande. Tyvärr saknar Revolution en tankeväckande och känslomässig historia, som har blivit en standard i serien genom åren.

Striderna in Revolution utförs med en knapp för det mesta, med en mätare som bestämmer när spelare attackerar. Mätaren avtar ju mer du attackerar och fylles snabbt upp igen när du är passiv. Precis som i Chronicles går du in i stängda stridsområden och har specifika uppdragsmål, till exempel att ta över en stad som upptas av flera fiender. Du kan utföra striderna genom att masha en enda knapp, ungefär som en Dynasty Warriors-titel. Du har också möjlighet att pausa spelet genom att ta upp din stridsmeny och välja olika vapen och förmågor att använda, som ett maskingevär som är utmärkt för att ta bort fiender på avstånd och en vanlig granat som bäst används för att döda flera trupper samtidigt.

valkyria02

Det är här Revolution taktiska djup lyser ljusast. Spelets nivåer är utformade på ett sätt som inte tillåter spelare att helt enkelt springa upp till fiender och ta ner dem med melee vapen. Medan du använder ditt trofasta svärd, vilket vanligtvis är standardalternativet i strid, kräver vissa stridscenarier, särskilt de senare i spelet, spelare att mixa och matcha med färdigheter och olika taktiker. Ett område kan vara moget för vapen, medan en annan nivå bäst avslutas med hjälp av magiska krafter.

Det finns också flera spelbara karaktärer som bl.a. hjälten Ophelia, huvudperson Amleth, Jordur, som använder en halberd och sköld, och en anti-Valkyria trupp ingenjör med namnet Blum. Du kan växla mellan karaktärerna när du vill genom att trycka uppåt eller nedåt på d-dynan medan resten av hjältarna styrs av A.I. Varje karaktär spelar olika; Ophelia är mer smidig medan Amleth är en övergripande solid krigare. Ophelia kan läka allierade eller skada med sin magi, Amleth diskar ut stötande brandbaserade stavar, Jordur använder jordattacker och Blum har vattenbaserade färdigheter – de båda kan också buffa hela partiet.

Revolution sportar också bosskampar i slutet av nivåer och de är mycket väldesignade och engagerande. Till skillnad från regelbundna fiender har Revolutions bossar sina egna specifika styrkor och svagheter och deras höga svårighetsnivåer tvingar spelarna att tänka två gånger om varje rörelse och utnyttja hela gruppen så mycket som möjligt. Du kommer inte att komma undan med att använda en karaktärs färdigheter.

valkyria01

Den grafiska designen är fantastisk, och innehåller livliga färgpaletter som gör att spelet ser ut som anime. Miljöerna, i synnerhet, är detaljerade, men vissa karaktärsmodeller ser lite tråkiga ut. Många gånger har dialogen inte synkroniserats ordentligt med ansiktsanimationerna. Den engelska röstöversättningen är spottig ibland. Några få karaktärer är så dåligt röstade att de kommer vara irriterande som resultat.

Revolution fallerar mest med sin historia. Det är din vanliga berättelse om ett ondskefullt imperium som försöker kraftigt expandera sitt territorium och ett litet ragtagsteam av rebeller som vill vara oberoende från koloniala styren. Den icke originella premissen är emellertid inte problemet här, eftersom det alltid finns utrymme för att skapa en minnesvärd berättelse, men det är svårt att göra det när dina karaktärer är dåligt utvecklade. Ingen av hjältarna eller skurkarna i revolutionen utvecklas någonsin från att vara karikatyr, till exempel med Amleth som alltid agerar som en sträng ledare.

Valkyria Revolutions flytt till realtidsstrider ger en frisk fläkt till serien men med bristerna i lokaliseringen och karaktärsutvecklingen kommer den inte upp i samma standard som Chronicles.

7

Utvecklare: Media Vision