wwe2k03

Recension: WWE 2K18

WWE 2K17 tog serien framåt med finjusteringar till mycket av spelmekaniken och tog serien framåt. Efter det sämsta spelet i serien som var 2K15, satte man fokus på att med 2K16 förbättra kärnspelet och 2K17 förfinade det ännu mer. WWE 2K18 tar allt som fungerade för 2K17 och förbättrar det ytterligare. Små saker som animationer har stramats upp, och en stor ökning av rörelser tillåter matcherna att ha en mer modern känsla än tidigare.

WWE 2K18 tar med sig MyCareer-läget från tidigare spel tillsammans med det nya Road to Glory-läget. MyCareer fortsätter med att starta dig i utvecklingsligan NXT innan du går till huvudlistan och gör ditt långsiktiga mål till WrestleMania. Nytt till 2K18 är förmågan att gå igenom backstageområdet och interagera med inte bara med motståndarna utan även tränare och GM vid sidan av en sömnstress för att justera dina kläder. Tanken bakom det är att replikera känslan av att uppleva en karriär från en ödmjuk början till ett festligt slut.

Allt börjar med en tutorial, som är smart för nykomlingar, men irriterande för veteraner som inte behöver det och möjlighet att kunna skippa den hade varit trevligt. När du börjar som en nybörjare har du inte många rörelser att tillgå vilket kan göra de första matcherna lite tråkiga men ju mer du spelar desto mer lär du dig och du får en riktig känsla av progression. Du kan använda den uppgraderade bärmekaniken för att lägga till några nya rörelser i din arsenal, men matcherna känns lite samma i början och backstage saker känns som att det skulle lika gärna kunnat vara menystyrt istället för att springa runt backstage. Medan backstage området gör att upplevelsen blir lite mer realistisk.

wwe2k02

Road to Glory är lite mer spännande eftersom den tar ditt MyCareer-karaktär ut på nätet och låter dig bygga ett in-universe arv. Det är ett bra sätt att uppmuntra spelare att använda sin nyskapade karaktär på ett sätt som känns realistiskt. Det betyder också att de spelare som lägger ner lite ansträngning i sina karaktärer skapar något minnesvärt för någon att möta. Alltför ofta såg man samma default karaktärer online vilket ledde till ett hav av dåligt tatuerade långhåriga rocker-typer, men med detta incitament att fortsätta använda samma karaktär borde det leda till att man får möta lite mer kreativa och unika spelare.

Kärnspelet har sett några större revideringar från förra årets inkarnation, med den största avkastningen för motståndare-bärande. Tidigare känd som UCM-systemet kan du inte bara dra personer runt ringen från en stående position utan också göra en mängd olika moves. Med hjälp av en kombination av höger trigger och rätt analogspak kan du göra enkla som en snabb Bodyslam eller gör spaken antingen upp, ner, höger eller vänster för att göra en mer förödande attack. Att kunna på ett enkelt sätt lägga till olika saker som Seth Rollins Buckle Bomb eller Braun Strowmans Powerslam gör att du kan göra mer i matcherna än bara mata en specifik attack.

Powerlam, Powerbomb och Fireman Carry gör att du kan göra ett ganska stort utbud av attacker. Utöver att göra saker som Wasteland och Power Bomb som vanliga rörelser kan du också göra olika moves i hörnet och helt andra på repen. Corner Death Valley Driver/Oklahoma Stampede Hybrid ser riktigt bra ut, speciellt när det är gjort på en stol. Det är också bra att kunna kasta människor över det översta repet till golvet igen med detta system. Det är inte lika mångsidigt som UCM-systemet tidigare, vilket hade fler övergångar och låter dig göra saker som att vrida en Choke Slam-position in i en Tree Slam-position i ett hörn, men det är ett stort steg i rätt riktning. Förhoppningsvis kan Chokeslam-positionen läggas till nästa år, eftersom det är lite slösigt att göra samma Power Bomb-setup hela tiden.

Tillägget av ytterligare två personer i matcher, vilket ger totalt åtta Wrestlers på skärmen, betyder att Survivor Series matcher kan skapas i spelen för första gången på många år. Men konstigt är att det inte är en standard matchningstyp. Det är en matchningstyp du kan skapa via skapningsverktyget för matchningstyp. Matchningsverktyg gör det möjligt att skapa olika matchtyper, så om du vill göra en Knockouts Only match för att återskapa Brocks uppgång år 2002 eller göra en vanlig No DQ som standard kan du göra det.

wwe2k01

Visuellt har WWE 2K18 mycket snyggare än tidigare spel. Karaktärsmodellerna har mycket högre detaljrikedom än tidigare och det visar verkligen under längre matcher. Svett byggs upp på kroppen och erbjuder en övertygande glans. Detta gör att hårda matcher verkar mer uppslukande och de uppvärmda svetteffekterna syns också under blodiga strider. En Crimson Mask har en mer realistisk ton nu än tidigare och övergångsanimeringar är bättre nu också. Att gå från mattan till apron gör nu att folk går under repet kort innan de står på aparon, vilket ger personen på apron antingen en chans att undvika en attack och landa egna. Move animeringarna är bättre än vad de tidigare varit och saker som miljötexturer har förbättras mycket.

WWE 2K18s ljuddesign är bättre överallt än tidigare spel, men har fortfarande ett stort utrymme för förbättringar. Ljudeffektsarbetet är suveränt, med stolar som låter lite mer förödande än tidigare, men halvtidsreferaten från brottare som Bobby Roodes ”Glorious” låter som om de är i en ekokammare och inte i en arena.

WWE 2K18 är en solid uppgradering från förra årets spel med en enorm roster på över 200 karaktärer med nyskapad gameplay. Bärsystemet förändrar hardcore matcher snabbt, och låter dig göra saker i spelet som inte tidigare varit möjligt. Uppgraderingarna till MyCareer gör inte mycket för att fixa lägets kärnproblem med begränsade rörelser och övergripande variation. Fans av serien kommer att njuta av en mer robust upplevelse, medan nykomlingar kommer att få den bästa spelande inkarnationen av franchisen ännu.

7

Utvecklare: Yuke’s/Visual Concepts
Utgivare: 2K Sports